Indonesië - Reisverslag uit Palau Islands, Palau van Jenny Bakker - WaarBenJij.nu Indonesië - Reisverslag uit Palau Islands, Palau van Jenny Bakker - WaarBenJij.nu

Indonesië

Door: Jenny

Blijf op de hoogte en volg Jenny

08 Juni 2014 | Palau, Palau Islands

5 mei; op het vliegveld van Singapore. Neergestreken en gezocht naar onze laaste bestemming. Geen India. Maleisië? Zuid Thailand? Palawan, Philipijnen? Indonesië? Het laatste dus... Lonely Planet gekocht en op naar Bali.
Bali is super. De sfeer die hier is, volgens mij dankzij de aandacht voor alles, is zo bijzonder. Mooie mensen, lekker eten, prachtige kunst, de natuur.... alles is hier goed. Wat bijkomen, na indrukwekkend maar lastig China.
Behalve dat Sil een oorontsteking kreeg en daar goed ziek van was (en ook niet meer mocht zwemmen).

Tussendoor zijn we een week naar de Gili Islands geweest... strand en snorkelen, daarna toch weer terug naar Bali; Ubud en andere plaatsjes in ht midden/noorden van het eiland bezocht. In een luxe boomhut /hotel midden tussen de rijstvelden overnacht.
30 mei toch het vliegtuig gepakt en met een omweggetje van een dag via Kuala Lumpur (vanwege verlenging visum) naar Sumatra.
Een heel ander eiland dan Bali, behoorlijk wennen in het begin (verschil tussen de Hindoeistische en de Islamitische cultuur). Maar al snel zaten we vlakbij de jungle en werd het weer erg mooi.
Een van de hoogtepunten van onze wereldreis was de jungletocht van twee dagen met 1 overnachting. Een zware bergtocht van 6 uur, over glibberige paden, ons vasthoudend aan lianen. Alleen maar klimmen en dalen. Keien van jongens hebben we toch, weinig geklaag... ze vonden het geweldig. Allerlei soorten apen gezien, waaronder de Oerang Oetan. De helft van die apen zijn hier semi-wild.... dwz gered uit allerlei situaties en weer teruggeplaatst in de natuur. Vandaar dat ze niet zo bang zijn voor mensen en dat je heel dicht bij ze kan komen. Tijdens een lunch bij de rivier een 3 meter grote Varaan gespot, aan de overkant van de rivier. Geweldig om dat beest te observeren, hoe hij de oever afstruinde naar voedsel... de woeste rivier overzwom. En hoe we tijdens het volgen van het beest bijna stuitten op een Oeran Oetang met zn kleintje die de kant van ons kamp op kwam. De twee apen bleven uiteindelijk boven onze tent in de boom slapen, gezien hoe ze hun ‘bed’ bouwden en hoe ze ‘s ochtens probeerden het ontbijt weg te kapen. ‘s avonds natuurlijk supergezellig met kampvuur en later die nacht regen, regen, regen, Het slapen was best afzien.... een heel dun matje en een lakentje, wel in een tent. (met daarom heen de gezelligheid van spinnen, muggen en heel andere mega-grote insecten)
‘s ochtends zwemmen onder de waterval. T'is bijna cliché... maar wel geweldig. Daarna over de rivier raftend terug

Een paar dagen naar Lake Toba. Een mooi vulkanisch gebied waar de Bataks wonen met hun prachtige authentieke huizen en kunst. Daar samen met Sil een halve dag een hout-bewerkings les gevolgd.

En nu slapen we in een houten huisje op het water op Palau Weh, een eiland in het noorden van Sumatra, boven Banda Aceh (tsunami 2008). De laatste 4 dagen, bijna niet te geloven dat het bijna afgelopen is. Heel mooi snorkelen rond dit prachtige eiland, nog maar even heel erg genieten.... ook al hebben we superveel zin om iedereen weer te zien in Nederland.

• 08 Juni 2014 - 08:44

Suzanne Stikvoort:

Hallo lieve allemaal!
    Wat een fantastische, mooie, stoere verhalen toch elke keer!
    Reizen is het mooiste dat je je kinderen kan meegeven! Samen herinneringen maken! Geniet nog even van het staartje en hoop snel alle verhalen (of een paar) te horen!
    Dikke kus,
    Suzanne

• 08 Juni 2014 - 10:34

Marja:

Geniet nog de komende dagen! En dan jullie voorlopig laatste reisdoel "home" waar het nagenieten kan beginnen.... Dank voor de prachtige verhalen!
    Liefs Mar

• 08 Juni 2014 - 10:58

Jantien:

Sluit ik me helemaal bij aan, dank voor al die geweldige verhalen! En al die prachtige foto's, was heerlijk meegenieten. Leuk jullie binnenkort weer te zien; was wel stilletjes hier in de buurt. groetjes, Jantien

• 08 Juni 2014 - 11:26

Mirjam Van Ravenhorst:

Wat is het heerlijk om mee te reizen met jullie. Plaatsen waar jullie over vertellen waar ik zelf ook ben geweest en dan het oja gevoel hebben....Heerlijk
    En dan is nu het eind al in zicht van jullie geweldig avontuur ....
    Geniet van de laatste dagen...
    Groetjes Mirjam R

• 08 Juni 2014 - 12:30

Nina Smit:

Wat geweldig weer! Die jungletoch klinkt ongelooflijk mooi en bijzonder, wauw.. heel veel plezier nog samen jullie laatste dagen (wat ging dat snel voor mn gevoel zeg) en dan op naar Nederland. Thuis lekker nagenieten! X Nina