Zuidereiland en oud & nieuw - Reisverslag uit Akaroa, Nieuw Zeeland van Jenny Bakker - WaarBenJij.nu Zuidereiland en oud & nieuw - Reisverslag uit Akaroa, Nieuw Zeeland van Jenny Bakker - WaarBenJij.nu

Zuidereiland en oud & nieuw

Door: Jenny

Blijf op de hoogte en volg Jenny

07 Januari 2014 | Nieuw Zeeland, Akaroa

Zuidereiland en oud & nieuw
31 december. Relocation car gevonden. Een klein busje omgebouwd tot campertje voor 3 personen. Een beetje passen en meten.... dan maar niet altijd in t campertje slapen; blij!. Dit camperavontuur verliep echter minder soepel dan ons vorige. We kregen de auto veel te laat en vies aangeleverd, dwz met vies beddengoed, afval erin, geen autopapieren etc.
We hadden geen keus, want de enige ferry die nog te boeken was te halen, 12 uur rijden in het vooruitzicht ... op naar het Zuidereiland. Uiteindelijk als laatste de ferry opgereden (maar dat hebben we wel vaker meegemaakt). De kinderen waren top! Geen onvertogen woord. Op de ferry was het prachtig. Ondergaande zon; we zijn letterlijk met de noorderzon vertrokken. 23.30 uur aankomst in Picton en daar hebben we oud & nieuw gevierd in de haven. In NZ koopt niemand vuurwerk voor zichzelf, maar hebben ze gezamenlijk vuurwerk. 0.00 uur klonk de scheepshoorn en wat we hebben gezien was waanzinnig mooi vuurwerk boven het water. Een oud & nieuw om nooit te vergeten. Daarna naar onze camping, t was koud en te krap om goed te slapen en - afschuwelijk idee - onder dat gore beddengoed!!!

Het zuidereiland is mooi! De moeite waard om afstanden af te leggen. Maar na een paar dagen; autopech. 23.00 uur s’ nachts met een ronkende accu, alle alarmen in het dashboard luid piepend, de lichten steeds minder fel.... twee slapende kinderen achterin die er gelukkig weinig van merkten. En natuurlijk in the middle of nowhere. De auto naast de weg weten te parkeren, geen beweging meer in te krijgen... en dan is Nieuw Zeeland ineens beangstigend leeg en donker.
Toch maar weer onder dat ongewassen beddengoed :-(

Uiteindelijk 2 dagen oponthoud, daarna zijn we opgehaald en naar Christchurch gebracht.
Christchurch ziet er uit als een bouwput, nog steeds... bijna 3 jaar na de aardbeving..... het hele centrum is weggevaagd. Indrukwekkend om dat met eigen ogen te zien. Mooie oude kerken, huizen en bruggen staan daar half ingestort alsof er bommen zijn ontploft. Nieuwe restaurants ontstaan op industrie-terreinen of in containers naast de weg.

Vandaag een auto gehuurd voor de rest vd periode in NZ - t/m 27 januari, camping equipment gekocht en de natuur in...maar eerst een paar dagen genieten van The Banks Peninsula. Een prachtig huisje op een berg weten te regelen, uitkijkend over een waanzinnig mooie baai, midden in de natuur. Even geen geregel en gehaast om ergens op tijd te zijn. Want t is toch knap lastig om overnachtingen te regelen als je niets van te voren wilt vastleggen. Als er al accommodatie is, is het volgeboekt of veeeel te duur. Enne..... Mirjam.... onze vergeten bagage hebben we vandaag opgehaald bij de postoffice. Voelde als een kadootje voor iedereen. Dikke kus voor jou!

• 07 Januari 2014 - 02:16

Ernst Jasper:

Wat leuk om de reisverslagen en jullie avonturen mee te beleven.
    Wij komen net terug uit Hawaii en dat was natuurlijk ook geweldig. Nu in San Jose beleven wij de droogste periode ooit en het water wordt echt schaars. Dit i.t.t. het oosten waar men werkelijk Siberische toestanden beleven. Moet er niet aan denken.
    Veel plezier nog en take care.

Liefs,

Ernst en Henriette

• 07 Januari 2014 - 08:46

Gert:

Leuk Jen! Foto's en verhalen. Heel leuk om te volgen. Via facebook gemakkelijk om elke keer je meldingen even aan te klikken, omdat de melding in mijn mailbox staat. Maakt het heel toegankelijk.
    Afgelopen zaterdag een testje gedaan in Concerto voor het ophangen van de portretten. Mijn plaksysteem gaat niet op: bij het verwijderen trek je de verf eraf en komt de witte pleisterlaag tevoorschijn. Kwetsbare muur. Dus iets anders verzonnen: de portretten op grote foamborden (5x 20 portretten per bord) en dat aan de lange muur hangen. Dit gaat wel lukken denk ik. Voordeel: ik kan de borden thuis voorbereiden en in elkaar plakken - in de zaak rest dan alleen nog ophangen. Ook contact met Hannah gehad en heb haar ontmoet/gesproken zaterdag in de zaak. Dat was ook handig. Voor de expo/lezing 19 januari nemen we wat wijn mee, zoals je voorstelde. Hetty was afgelopen zaterdag ook mee en was gecharmeerd van de zaak, sfeer en activiteiten in de zaak.
    Lukt dat een beetje: de kids onderwijzen in het buitenland?
    Liefs,
    gert

• 07 Januari 2014 - 16:08

Jeanine:

Hoi Dick en Jenny
    Wat leuk om al jullie verhalen te lezen. Jullie maken nog al wat mee. Wij zijn natuurlijk helemaaaal niet jaloers !!! Geniet van alles wat jullie meemaken. Liefs Rein en Jeanine

• 07 Januari 2014 - 22:10

Mirjam:

Wat een avonturen en wat schrijf je leuk en eerlijk! Wat doen de jongens het goed!
    Vond Nieuw Zeeland ook zo mooi en prachtig en hoop er nog eens samen met Jeroen, Nathan en Feline te komen. Geniet lekker en dikke kus voor jullie alle vier!!

• 09 Januari 2014 - 19:45

Stan:

Hoi Sil,

Gelukkig 2014!
    Hoe vind je de wereldreis?
    Nieuw Zeeland is een mooi land, ik heb foto's van mijn ouders gezien hun zijn er ook geweest.
    Bijna weer cito jij daar ook? :-)

Groetjes Stan

• 09 Januari 2014 - 20:09

Daphne:

Hoi Sil,
    Gelukkig 2014!!!
    Hoe is het om op wereldreis te zijn?
    Hier gaat het goed, morgen toets geschiedenis :-(
    Feliciteer je ouders nog van mij. ( en van mijn ouders)
    Ik vond jouw verhaal over de dolfijnen mooi, daar had ik dolgraag bij willen zijn!
    Groetjes en heeeeel veel plezier daar,
    Daphne

Ps. ik blijf je verhalen volgen.